Hjælpemidler og APV-redskaber
Her kan du læse mere om hjælpemidler og APV-redskaber, når du har en BPA-ordning.
Der skelnes mellem et hjælpemiddel, som er et produkt, der primært aflaster dig i hverdagen, og et APV-redskab, der primært aflaster dine hjælpere i deres daglige arbejde omkring dig.
Det kan være svært for dig at vide, om et produkt er et hjælpemiddel eller et APV-redskab. Ved tvivl kan du kontakte din rådgiver i Socialafdelingen, som kan få afklaret det for dig.
Læs mere om hjælpemidler og APV-redskaber:
Hjælpemidler er produkter, som primært aflaster dig i hverdagen – og ikke dine hjælpere.
Det er Hjælpemiddelsektionen i Sundheds- og Omsorgsafdelingen, der er ansvarlige for at bevilge, tilpasse og reparere de nødvendige hjælpemidler, som du har behov for i dagligdagen.
Du skal rette henvendelse til Hjælpemiddelsektionen i Sundheds- og Omsorgsafdelingen, hvis du har behov for reparation eller tilpasning af dine nuværende hjælpemidler.
Kontakt Hjælpemiddelsektionen
Tlf: 89 70 18 76 – tast 3 for at blive viderestillet til Hjælpemiddelsektionen.
APV-redskaber er produkter, som primært aflaster dine hjælpere i hverdagen, når de skal udføre opgaver ved og omkring dig.
Jævnfør Arbejdsmiljøloven er APV-redskaber nødvendige for at sikre et fysisk godt arbejdsmiljø for dine hjælpere.
Det er Myndighedssektionen i Socialafdelingen, der er ansvarlige for at bevilge, tilpasse og reparere de nødvendige APV-redskaber, som dine hjælpere har behov for i dagligdagen.
Du skal rette henvendelse til din rådgiver i Socialafdelingen, hvis du har behov for reparation eller tilpasning af dine nuværende APV-redskaber (se afsnittet om reperation her på siden).
APV-redskaber (aflaster dine BPA-hjælpere)
Du har som arbejdsleder ansvaret for, at dine hjælpere kan anvende APV-redskaber korrekt. APV-redskaber aflaster primært dine BPA-hjælpere i deres arbejde.
Hvis det er nødvendigt for dig at få en instruktion i anvendelse af APV-redskaber, kan du kontakte din rådgiver i Socialafdelingen.
Din rådgiver kan indgå en aftale med Silkeborg Kommunes APV-team, som kan sende en ergoterapeut hjem til dig og instruere dine BPA-hjælpere i at anvende APV-redskaber korrekt.
Hjælpemidler (aflaster dig selv)
Du har som arbejdsleder også ansvaret for, at dine hjælpere kan anvende hjælpemidler korrekt.
Du kan kontakte Hjælpemiddelsektionen i Sundheds- og Omsorgsafdelingen, hvis du har behov for instruktion i anvendelse af dine hjælpemidler.
Kontakt Hjælpemiddelsektionen på tlf. 89 70 18 76 – tast 3 for at blive viderestillet til rette afdeling.
Ved reparation af APV-redskaber
Hvis du har behov for reparation af dine APV-redskaber i hjemmet, kan du kontakte din rådgiver i Socialafdelingen.Din rådgiver vil foretage en individuel og konkret vurdering af, om det er nødvendigt med en reparation, og hvornår reparationen skal udføres.
Du skal være opmærksom på, at hvis du selv kontakter en leverandør i forhold til en reparation af dine APV-redskaber, vil det efterfølgende skulle afklares, om reparationen skyldtes et uopsætteligt behov, eller om reparationen eventuelt vil være din egen udgift.
For at der er tale om en nødvendig reparation, som kan dækkes af Kommunen, skal årsagen til reparationen have været på grund af et uopsætteligt behov.
Ved reparation af Hjælpemidler
Socialafdelingen yder ikke akut reparation af lifte i biler og badestole, da disse produkter betragtes som hjælpemidler.
Ved reparation af hjælpemidler, som aflaster dig i hverdagen, skal du kontakte Hjælpemiddelsektionen i Sundheds- og Omsorgsafdelingen.
Kontakt Hjælpemiddelsektionen
Tlf: 89 70 18 76 – tast 3 for at blive viderestillet til Hjælpemiddelsektionen.
Du har som arbejdsleder ansvaret for, at der bliver udført de årlige lovpligtige eftersyn på dine APV-redskaber eksempelvis gulvlift, loftlift og lift i handicapbil.
Derudover har du også ansvaret for, at alle dine hjælpemidler vedligeholdes og fungerer efter hensigten.
Der er ikke lovpligtige serviceeftersyn på hjælpemidler som badestole og bækkenstole.
Hvis du er i tvivl, om der er behov for et lovpligtigt eftersyn af konkrete APV-redskaber eller hjælpemidler, kan du kontakte din rådgiver i Socialafdelingen.
Du kan medbringe dine bevilligede hjælpemidler efter Servicelovens § 112 samt arbejdsmiljø-redskaber i forbindelse med ophold uden for hjemmet i Danmark og i udlandet.
Det er dit ansvar som arbejdsleder at transportere nødvendige hjælpemidler og APV-redskaber til et opholdssted.
Derudover har du ansvaret for at undersøge, om opholdsstedet stiller nødvendige hjælpemidler eller APV-redskaber til rådighed under opholdet.
Er der særlige årsager til, at du ikke selv kan medbringe egne hjælpemidler eller APV-redskaber, når du er uden for hjemmet, eller opholdsstedet ikke stiller nødvendige hjælpemidler eller APV-redskaber til rådighed, så har du mulighed for at leje et hjælpemiddel eller APV-redskab af kommunen.
Midlertidig leje af APV-redskaber ved ophold uden for hjemmet
For midlertidig lån af APV-redskaber, skal du kontakte din rådgiver i Socialafdelingen i Silkeborg Kommune. Herefter vil din rådgiver vurdere, om der er et væsentligt behov, der nødvendiggør udlejning i den givne periode.
Hvis væsentlighedskriterierne er opfyldte og varigheden er på minimum 1 uge, bevilger kommunen udgifter til leje af hjælpemidler og APV-redskaber efter den billigste pris samt den mest hensigtsmæssige løsning for dig.
Ansøgning om leje af hjælpemidler og APV-redskaber i forbindelse med ophold uden for hjemmet, skal ske til Socialafdelingen i Silkeborg Kommune senest 12 uger før dit ophold finder sted.
Du skal være opmærksom på, at kommunen kun sagsbehandler ansøgninger, der er fremsendt før afrejsetidspunktet.
Midlertidig leje af hjælpemidler ved ophold uden for hjemmet
For midlertidig lån af hjælpemidler, skal du kontakte Hjælpemiddelsektionen i Silkeborg Kommune på tlf. 89 70 18 76 – tast 3 for at blive viderestillet til rette afdeling.
Send din ansøgning med sikker mail til BPA-teamet via Digital Post.