Skip til hoved indholdet
    Hjem Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) Rådgivning om din BPA-ordning

Rådgivning om din BPA-ordning

Hvem kan søge BPA-ordning, og hvor kan du få rådgivning?

Rådgivning hvis du selv er arbejdsgiver

Hvis du er arbejdsgiver i din egen BPA-ordning, kan du kontakte din rådgiver i kommunen for råd og vejledning vedrørende ansættelse, lønindberetninger, sygefravær m.m.
Kontakt BPA-teamet


Rådgivning hvis du overdrager til et arbejdsgiverfirma

Hvis du har valgt at overdrage arbejdsgiveransvaret til et arbejdsgiverfirma, så er det firmaet, der har ansvaret for at yde råd og vejledning til dig vedrørende dine BPA-hjælperes ansættelsesforhold.


Rådgivning for alle med BPA-ordning

Der er desuden etableret en gratis rådgivningsfunktion for borgere med en BPA-ordning.
Du kan finde rådgivningsfunktionen på www.bpa-arbejdsgiver.dk, hvor du kan få svar på mange af de spørgsmål, der knytter sig til arbejdsgiverrollen, eksempelvis ansættelsesforhold, arbejdsmiljø, ferielovgivning mv.

Se mere på BPA-arbejdsgiver.dk

 

Alle voksne over 18 år med en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne kan ansøge om en BPA-ordning i henhold til Servicelovens § 96. Der er ingen øvre aldersgrænse. En BPA-ordning kan bevilliges til såvel pensionister som ikke-pensionister.

Der kan ikke bevilliges en BPA-ordning til voksne, som bor på plejehjem, i plejeboliger, botilbud eller lignende, jævnfør Børne- og Socialministeriets vejledning, pkt. 5.

Personkredsen omfatter som udgangspunkt personer, som i høj grad er afhængig af hjælp til at udføre almindelige daglige funktioner og har et omfattende behov for praktisk hjælp og personlig pleje samt ledsagelse ud af huset og/eller overvågning. Det vil altid bero på en konkret og individuel vurdering, om du er omfattet af personkredsen og opfylder betingelserne for at modtage en BPA-ordning i henhold til Servicelovens § 96.

Ved vurderingen af, om du er i personkredsen for en BPA-ordning efter Servicelovens § 96, tager vi udgangspunkt i dit samlede støttebehov i hverdagen, herunder din samlede livssituation og ressourcer med det formål at du kan fastholde eller opbygge et selvstændigt liv, fx med uddannelse, job, familie eller børn.

Der stilles samtidig store krav til dine evner til at kunne styre og organisere hjælpen selvstændigt. Derfor er det en forudsætning for at kunne få bevilliget en BPA-ordning i henhold til Servicelovens § 96, at du er i stand til at fungere som arbejdsleder for dine ansatte BPA-hjælpere. Dette ansvar kan ikke uddelegeres til andre end dig selv.

Det er desuden en betingelse, at du kan fungere som arbejdsgiver for dine ansatte BPA-hjælpere. Dog har du mulighed for at uddelegere arbejdsgiveransvaret til et arbejdsgiverfirma, som bliver arbejdsgiver for dine BPA-hjælpere.

 

Er du interesseret i at vide mere om BPA-ordning efter Servicelovens § 96 eller hvordan du skal forholde dig til en ansøgning herom, er du velkommen til at kontakte Voksenrådgivningen på telefonnummer 23 24 97 28.

Ved behandling af en ansøgning om BPA-ordning, inviteres du i første omgang til et råd og vejledningsmøde- Du er altid velkommen til at tage en bisidder med til mødet, for eksempel en fagperson eller pårørende.

Til det første møde vil du blive vejledt om, hvilke hjælpeforanstaltninger kommunen kan tilbyde i forhold til din konkrete situation. Vi tager udgangspunkt i den nødvendige hjælp til praktiske opgaver og personlig pleje i og udenfor hjemmet samt ledsagelse til aktiviteter ud af huset.

Din rådgiver vil foretage en screening af dit støttebehov og ud fra dette foretage en vejledende vurdering af, om en BPA-ordning er det rette for dig.

Du skal være opmærksom på, at før vi kan viderebehandle en ansøgning om en BPA-ordning, så er det en betingelse, at du i forvejen har afprøvet nødvendig hjælp efter andre lovbestemmelser, jævnfør Servicelovens §§ 83, 85 og 97.

Derudover er det en væsentlig forudsætning for at få en BPA-ordning, at kommunen vurderer, at du kan varetage arbejdslederrollen, såfremt du skal bevilliges en BPA-ordning. Det skal hertil bemærkes, at et øget ledsagelsesbehov ikke er et tilstrækkeligt grundlag for at få bevilliget en BPA-ordning efter Servicelovens § 96.

Sagsbehandlingstiden for en ansøgning om BPA-ordning er som udgangspunkt på 12 uger i Silkeborg Kommune. Det kan ske, at der opstår særlige tilfælde undervejs i sagsforløbet, der betyder, at sagsbehandlingen vil blive overskredet.

Nyttige links: