BPA-hjælpernes arbejdsopgaver
Hvordan strukturerer du dine BPA-hjælpernes arbejdsdag? Hvad skal du være opmærksom på?
Du kan have behov for hjælp til mange faste opgaver eller mere spredte opgaver i løbet af døgnet.
Det kan være nødvendigt, at dine BPA-hjælpere er til stede på bestemte tidspunkter, så du kan få din dagligdag til at hænge sammen med din familie, dine børn og venner samt dit arbejde og din fritidsinteresser.
Det kan være vanskeligt at afgrænse i praksis, præcis hvilke arbejdsopgaver dine BPA-hjælpere skal udføre for dig.
Det er vigtigt at have for øje, at en BPA-ordning er en handicapkompenserende ydelse. Det betyder, at dine BPA-hjælpere ikke skal løse arbejdsopgaver på vegne af dig, men for og sammen med dig.
Dette gælder alle nødvendige opgaver i hverdagen, herunder praktiske opgaver, personlig pleje samt ledsagelse til aktiviteter ud af huset.
Du må eksempelvis ikke ansætte en BPA-hjælper til at lufte din hund, passe dine børn eller handle ind, uden at du så vidt muligt selv er med i opgaveløsningen.
Det er dit ansvar som arbejdsleder, at dine BPA-hjælpere kan udføre den nødvendige hjælp, som du har brug for i hverdagen.
Du har et ansvar i, at dine BPA-hjælpere kan få din hverdag til at fungere og hænge sammen.
Det vil altid være dit ansvar som arbejdsleder, at dine BPA-hjælpere udfører arbejdsopgaver, der ikke er i strid med arbejdsmiljølovgivningen.
Du skal være opmærksom på, at din BPA-hjælpere ikke må udføre større opgaver som hovedrengøring, havearbejde, malerarbejde eller andre større vedligeholdelsesopgaver i hjemmet, der skal udføres af professionelle fra et autoriseret firma.
Du har mulighed for at ansøge om tilskud til dækning af visse vedligeholdelsesopgaver i henhold til Servicelovens § 100. Dette beror dog altid på en individuel og konkret vurdering, om du kan få konkrete udgifter dækket.
Din BPA-hjælper må gerne udføre snerydning og saltning af fortov/veje, hvis de samtidig kan varetage deres primære opgaver omkring dig. Du skal have mulighed for at kunne tilkalde dine BPA-hjælpere, hvis du får brug for hjælp. Din BPA-hjælper kan eksempelvis tjekke postkassen, inden de møder går ind, eller gå ud med skraldet, inden de tager hjem.
Du kan kontakte din rådgiver for råd og vejledning om tilskud til dækning af nødvendige merudgifter
Dine BPA-hjælpere må gerne fodre mindre husdyr, såsom katte, hunde, fugle, kaniner mv., men rengøring af og efter dyr samt gåture med dyr er ikke omfattet af BPA-hjælpernes arbejdsopgaver.
Pasning af større dyr, som eksempelvis heste, får, geder mv., er endvidere ikke omfattet af BPA-hjælpernes arbejdsopgaver.
Du skal være opmærksom på, at du ikke kan påtvinge dine BPA-hjælpere at udføre opgaver omkring dyr, da du kan komme ud for, at du har BPA-hjælpere ansat, der ikke bryder sig om dyr eller har allergi.
Dette har du ansvaret for at sikre er oplyst inden ansættelse af dine BPA-hjælpere.
Silkeborg Kommune aflønner oplæringstimer med løntrin 11 og ikke en fiktiv udregnet timepris.
Oplæringstimer skal figurere selvstændigt med tekst på fakturaen fra arbejdsgiverfirmaet, så du har mulighed for at godkende, kontrollere timerne.
Timerne skal ligeledes figurere med navn på den pågældende BPA-hjælper, der har haft oplæringstimerne.
Er du respirationsbruger?
Hvis du er respiratorbruger er der en aftale med Respirationscenter Vest (RCV) om oplæringstimetallet. I følge RCV bør antallet af oplæringstimetallet for BPA-hjælpere være 4-5 vagter af 12 timer.
Der står også, at såfremt det er en hjælper der har erfaring med hjemmerespiratorbehandling eller lignende, er der måske ikke det samme behov, så det kan også bero på en individuel vurdering i forhold til programmet BPA-hjælperne skal igennem vedr. respiratorbrugere.
Såfremt der er hjælpere, der har brug for flere oplæringstimer end de 4-5 vagter af 12 timer, skal Silkeborg Kommune have en ”godkendelse” fra RCV på de timer, der ligger ud over.