Løn ved sygefravær for dine BPA-hjælpere
Hvad er reglerne for løn under sygdom for dine BPA-hjælpere?
Ved sygemelding skal dine BPA-hjælpere melde det til dig senest d. 1. fraværsdag inden de skal møde på arbejde hos dig.
Hvis du selv er arbejdsgiver og Silkeborg Kommune har lønudbetalingen til dine BPA- hjælpere, skal du indsende fraværsmelding med underskrift af dig og din BPA-hjælper til BPA-Teamet via sikker mail:
Send sikker mail til BPA-teamet via Digital Post
Du skal ligeledes indsende raskmelding til denne mail.
Hvis din hjælper er syg under 4 dage, kan du fremsende fraværsmelding og raskmelding samtidig.
Der ligger fraværsmeldingsblanket på kommunens hjemmeside:
Dine BPA-hjælpere kan få fuld løn under sygdom, hvis de opfylder kravene for løn under sygdom. Kravene er minimum 8 ugers ansættelse og minimum 74 timers arbejde inden for de seneste 8 uger.
Dine syge BPA-hjælpere har hvis de opfylder kravene for løn under sygdom, også krav på de tillæg, som den planlagte vagt ville have givet, og derfor skal såvel vagten som eventuelle tillæg registreres i lønsystemet.
Hvis dine syge BPA-hjælpere, ikke har ret til løn under sygdom, kan de søge sygedagpenge fra deres kommune. Se mere på borger.dk.
Hvis en BPA-hjælpers sygdom forventes at vare mere end 30 dage, skal du kontakte den økonomiske-administrative medarbejder senest d. 27. dag, da der skal søges om refusion for den udbetalte løn. Du kan også skrive en mail til BPA-Teamet via sikker mail.
Kontakt BPA-Teamet via sikker mail
Hvis du overskrider fristen på den 27. sygedag, og Silkeborg Kommune mister retten til refusion, vil den tabte refusion blive modregnet i dit tilskud til din BPA-ordning.
Dine BPA-hjælpere har mulighed for at få løn for barnets 1. og 2. sygedag i fornødent omfang, hvis det er foreneligt med din vagtplan. I fornødent omfang vil sige, at BPA-hjælperen skal arbejde på, at finde en anden der kan passe barnet. Du kan som arbejdsgiver sige nej til at give tjenestefri til pasningen, men det anbefales imødekommet, såfremt:
• Barnet er under 15 år
• Barnet har ophold hos din BPA-hjælper
• Det er nødvendigt for BPA-hjælperen, at blive hjemme af hensyn til barnet
• Det er muligt for dig, at få dækket dit behov for hjælp på anden vis.
Såvel vagten som evt. tillæg på vagten skal registreres i lønsystemet under sygdom med bemærkning med barns sygdom 1. eller 2. sygedag.
Det indgår ikke i kommunens serviceniveau, at yde løn ved fravær til dine BPA-hjælpere på grund af sygdom eller dødsfald i deres nære familie.
Som arbejdsgiver anbefales det, så vidt det er muligt for dig, at tilbyde BPA-hjælperne frihed uden løn, ved at prøve at finde en af dine andre BPA-hjælpere der kan dække vagten så BPA-hjælperen får fri, og kan være hos sin familie.
Det anbefales at du som arbejdsgiver aftaler med dine BPA-hjælpere, hvordan sygefravær håndteres i din BPA-ordning.
Du kan eventuel lave en konkret aftale. Det kan f.eks være at lave aftale med dine BPA-hjælpere om, at der ikke kan ske sygemelding via sms eller mail, det skal foregå ved telefonopkald, og I kan aftale at være i telefonisk kontakt evt. hver 2. el. 3. dag set i forhold til BPA-hjælperens vagtplan.
Som arbejdsgiver kan du med fordel have en procedure omkring opfølgning ved sygefravær, som er kendt for dine BPA-hjælpere.
En procedure kan f.eks indeholde følgende:
• Ved første sygedag, spørg til forventet varighed
• Efter 7 sygedage afholde en sygefraværssamtale for at afklare om fraværet har årsager fra arbejdspladsen, og i fællesskab at finde frem til løsninger der kan afkorte sygefraværet.
• Efter 14 sygedage afholde en opfølgningssamtale, for at få et perspektiv for BPA-hjælperens tilbagevenden. Opstil i samarbejde en løsning, der kan hjælpe BPA-hjælperen tilbage på arbejde
• Derefter opfølgning hver 14. dag i forhold til sygefraværet og fastholdelsesplan
Ved hyppigt eller atypisk fravær er der brug for særlig opmærksomhed f.eks altid syg om mandagen, altid syg i arbejdsweek-ender osv.
Du kan som arbejdsgiver bede din BPA-hjælper om at komme med en lægeerklæring.
Lægen skal oplyse, hvor længe sygdommen forventes at vare.
Du kan forlange, at BPA-hjælperen dokumenterer, at fraværet skyldes sygdom ved at anmode om en lægeerklæring.
Hvis din BPA-hjælper kan fremvise en indlæggelsesindkaldelse til et sygehus, erstatter dette en lægeerklæring som dokumentation for sygdommen.
Du skal have tilsagn om indhentelse af lægeerklæring på en BPA-hjælper fra din rådgiver.
Ved tilsagn fra rådgiver, kan du indsende fakturaen på udfærdigelse af lægeerklæring til BPA-teamet til betaling.
I tilfælde af at du har en BPA-hjælper der bliver langtidssygemeldt, har du pligt til at indkalde vedkommende til en mulighedssamtale gerne inden for 4 uger. Som arbejdsgiver har du ikke krav på at vide, hvorfor BPA-hjælperen er sygemeldt, men du må gerne spørge til, hvornår BPA-hjælperen forventer at komme tilbage på arbejde, og om fraværet skyldes forhold på jobbet som BPA-hjælper hos dig.
Begge parter må gerne have en bisidder med til mødet.
Hvis du indkalder en BPA-hjælper til en mulighedssamtale, skal du give et varsel på 1 uge, og du skal skrive referat af mødet. Du skal som arbejdsgiver skrive under på referatet, hvilket din BPA-hjælper også skal.
Som supplement til mulighedssamtalen kan du som BPA arbejdsgiver forlange en mulighedserklæring ved et længere sygdomsforløb hos en BPA-hjælper.
Formålet er at få lægens vurdering af, hvordan BPA-hjælperen i fremtiden kan varetage sine arbejdsopgaver uden at helbredet forværres, og evt. at fastholde hjælperen i arbejdet, fx ved delvis genoptagelse af arbejdet eller skånehensyn, men der skal være et fremtidsperspektiv for tilbagevenden til fuld tid.
Mulighedserklæringen kan findes på hjemmesiden bpa-arbejdsgiver.dk. Den første del af erklæringen skal du som arbejdsgiver udfylde sammen med din BPA-hjælper, og den sidste del skal BPA-hjælperens læge udfylde.
Find Mulighedserklæring på bpa-arbejdsgiver.dk
Som arbejdsgiver, skal du have tilsagn om udfærdigelse af mulighedserklæring på en BPA-hjælper fra din rådgiver.
Ved tilsagn fra rådgiver, kan du indsende fakturaen på udfærdigelse af mulighedserklæring til BPA-teamet til betaling.
Du har medansvar som arbejdsleder i din BPA-ordning, i samarbejde med den der har arbejdsgiveransvaret i din BPA-ordning, til at følge op på sygefravær hos dine BPA-hjælpere.
Du skal som arbejdsleder, hver måned senest d. 4. indsende oversigt over sygdom hos dine BPA-hjælpere for måneden før til BPA-teamet.
Hent skema til oversigt over sygdom hos BPA-hjælpere