Skip til hoved indholdet
    Hjem Opgaver og ansvar i en BPA-ordning Arbejdsplaner og vagtplaner for dine BPA-hjælpere

Arbejdsplaner og vagtplaner for dine BPA-hjælpere

Anbefalinger og regler for arbejdsplaner og vagtplaner til dine BPA-hjælpere

Som arbejdsleder, arbejdsgiver har du ansvaret for at have tilstrækkelig med BPA-hjælpere ansat, så du kan overholde den gældende lovgivning i Arbejdstidsloven og Arbejdsmiljøloven.


Læs mere om Arbejdstidsloven og Arbejdsmiljøloven på bpa-arbejdsgiver.dk


Antallet af BPA-hjælpere afhænger af hvor mange timer du er bevilget. Du skal ved antallet af BPA-hjælpere tage højde for, at du også skal kunne dække dine timer i bevillingen under BPA-hjælpernes ferie og evt. sygdom.
Du bør udarbejde arbejdsplaner i samarbejde med dine BPA-hjælpere, så arbejdstiden er kendt for BPA-hjælperne i god tid før arbejdsplanen træder i kraft (gerne 4 uger, men midst 1 uge før). 
Det kan være praktisk for både arbejdsleder, arbejdsgiver og BPA-hjælper, at vagtplanen udarbejdes som en rulleplan der kører fast på evt. 4 uger eller mere, hvor du så tilretter ved ændringer i samarbejde med BPA-hjælperne løbende.

Som arbejdsleder og arbejdsgiver har du ansvaret omkring de arbejdsmiljøretlige regler om arbejdstid, når du sammen med dine BPA-hjælpere udfærdiger arbejdsplaner.
De arbejdsmiljøretlige regler om arbejdstid omfatter reglerne i arbejdsmiljøloven, arbejdstidsdirektivloven samt bekendtgørelser m.v.

Læs mere om hvordan du sikrer et godt arbejdsmiljø for dine BPA-hjælpere.

Du skal som arbejdsleder og arbejdsgiver overholde reglerne om hviletidsbestemmelser.
Reglerne om hviletid indebærer, at arbejdstiden skal tilrettelægges således, at dine BPA-hjælpere får en hvilepause på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver en periode på 24 timer.
Dette betyder, at en BPA-hjælper ikke må arbejde 24 timer i træk. Dine BPA-hjælpere skal have fri i mindst 11 sammenhængende timer fra de afslutter en vagt til de starter en ny vagt inden for hver periode på 24 timer.
Derudover indebærer hviletidsbestemmelserne, at dine BPA-hjælpere ikke må arbejde mere end 48 timer i løbet af en 7 dages periode, set over 4 mdr..
Vær derfor opmærksom på, at hvis en BPA-hjælper har for mange timer i en måned, så skal timerne afvikles over de næste 3 mdr.
Rådighedstjeneste på arbejdsstedet betragtes ikke som en hvileperiode.
Arbejdstiden tælles op efter arbejdsplanen og ansættelsesaftalen, og hvis der er ekstra timer der skal lægges til, f.eks ved afløsning under anden BPA-hjælpers sygdom eller ferie.
Hvis du overgiver arbejdsgiverrollen til et arbejdsgiverfirma, er du som arbejdsleder ansvarlig for overholdelse af hviletidsbestemmelserne sammen med dit arbejdsgiverfirma.


Undtagelse fra reglerne om hviletid


Hviletidsbekendtgørelsen indeholder regler, der gør, at det under særlige omstændigheder er muligt at fravige reglerne i arbejdsmiljølovgivningen omkring hviletid mv., men man kan ikke som privatperson få dispensation.
Det er en mulighed for en arbejdsgiverpart og en lønmodtagerorganisation at indgå aftale, og dermed få dispensation.
En sådan aftale skal godkendes af direktøren for Arbejdstilsynet.

Dine BPA-hjælpere skal have et ugentlig fridøgn inden for en 7-dages periode.
Fridøgnet skal placeres så det ligger i tilslutning til en daglig hvileperiode.
Det vil sige, at du som arbejdsleder/arbejdsgiver har ansvar for, at dine BPA-hjælpere i løbet af en uge også har en samlet hvileperiode på 35 timer (11 + 24 timer).
Fridøgnet skal så vidst muligt falde på søndage, men kan også falde på hverdage.

Dine BPA-hjælpere har ret til at holde pauser (med løn), når de har vagter på minimum 6 timer.
Pausernes længde skal tilgodese pausens formål, f.eks skal frokostpausen have en længde, så dine BPA-hjælpere kan nå at spise deres mad.
Derudover skal der være passende pauser i løbet af en vagt.
Dine BPA-hjælpere har ikke fri i pauserne, så de må ikke forlade arbejdspladsen.
Hvis du har brug for hjælp under deres pause, tilkalder du dem, og de må dermed afbryde deres pause og hjælpe dig.

Ankestyrelsen har vejledende udtalt, at kommunen efter omstændighederne vil kunne træffe afgørelse om ophør af en BPA-ordning, hvis gældende love, regler herunder arbejdstidsregler ikke overholdes.
Dette hænger sammen med, at det er en betingelse for din BPA-ordning, at du er i stand til at fungere som arbejdsgiver og arbejdsleder.
Silkeborg Kommune kan også lave en anmeldelse til Arbejdstilsynet, hvis vi oplever, at hviletidsbestemmelserne ikke overholdes.
I vurderingen af, om arbejdsgiver- og arbejdslederrollen fortsat kan varetages i en BPA-ordning, iagttager kommunen blandt andet om gældende regler overholdes i BPA-ordningen, herunder hviletidsbestemmelser og arbejdsmiljø.

Læse mere om frakendelse af en BPA-ordning.

Nyttige links: